Openingsact

Stel je hebt je winkel compleet verbouwd en staat aan de vooravond van de feestelijke openingsweek. Heb je eigenlijk wel al nagedacht over een spectaculaire openingsact? Een openingsact waarmee je iedereen verbaast en waarmee je een onvergetelijke eerste indruk maakt.

Openingsact

Vraag bij collega’s, klanten en vrienden naar suggesties

Alle goede plannen beginnen met brainstormen en dus vraag je collega’s, klanten en vrienden of zij zo hun ideeën hebben voor een openingsact. Noteer alle suggesties die je krijgt en houd altijd rekening met je doelgroep. Je kunt vaak prima inschatten wie er bij de opening komen en dus kies je een thema dat bij die groep past. Heb je iets in gedachten, maak dan een begroting en een draaiboek.

Muziek is ook een probaat middel

Heb je er weleens aan gedacht om een ambassadeur aan te wijzen en die de openingsact te laten verrichten? Of laat je dit doen door een bekende Nederlander of door de burgemeester? Een openingsact moet knallen en dit organiseer je al eenvoudig met ballonnen of door het afvuren van confetti. Muziek is uiteraard ook een probaat middel.

Spreek zoveel mogelijk zintuigen van je gasten aan

Je kunt vervolgens een grote sleutel omdraaien, een lint laten doorknippen of een vlag hijsen. Voor de kinderen is het ook leuk om bijvoorbeeld een kindertrein te huren. Op die manier vermaken de kinderen zich ook prima. Het is altijd goed om zoveel mogelijk zintuigen van je publiek aan te spreken. En denk ook eens aan het inhuren van een artiest of een dansgroep, of laat iemand skydiven naar de deur die open moet.

Het is bij de opening overigens belangrijk dat iedereen vrolijk is en zeker ook je eigen personeel. Licht je personeel ook in wat er precies te gebeuren staat. Zij moeten immers ook een deel van de gasten op zo vriendelijk en enthousiast mogelijke wijze verwelkomen. Een opening is immers ook het geven van een eerste indruk. En daarvoor krijg je maar een keer de kans.

Zorg dat de gasten na afloop kunnen blijven hangen

Je kunt bij de opening van je winkel gebruik maken van partytenten, zodat mensen ook na de openingsact nog even gezellig blijven hangen. Zo kun je na afloop nog even bijpraten en bouw je een relatie met de aanwezige mensen op. Zorg ook dat de catering goed in orde is en dat niemand iets tekort komt. Uiteraard zorg je voor een super schone winkel en vergeet vooral niet om eventueel een vergunning aan te vragen en denk vooral ook aan de mensen van de EHBO.

Voor meer informatie kunt u hier terecht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *