Burn out

En zo ineens heb je te maken met een burn out, voel je je energieloos en futloos en ben je allesbehalve gemotiveerd om nog aan het werk te gaan. Je houding is negatief en je hebt echt nergens zin in. Hoewel veel mensen de symptomen van een burn out wel degelijk kennen, doen ze er niets aan om een burn out te voorkomen. En dat terwijl dit toch echt wel mogelijk is.

Burn out

Ieder mens is anders

Wil je een burn out voorkomen, bewaak dan vooral je eigen grenzen. Eis niet te veel van jezelf, bouw voldoende rustmomenten in en zorg dat je genoeg lichaamsbeweging krijgt. Voel je een bepaalde mate van stress, neem die klachten dan ernst. Het voorkomen van een burn out is in feite niets meer dan het toegeven dat er een probleem is. Dit is echter best moeilijk. Want hoe kun jij nou te veel werkdruk ervaren terwijl je collega’s lachend hun werk doen? Trek je hier echter niets van aan, simpelweg omdat elk mens anders is.

 

Mindfulness biedt ontspanning

Praten is ook goed om een burn out te voorkomen. Neem iemand in vertrouwen, deel je zorgen. Je zult merken dat dit enorm oplucht. Bovendien: je bent echt niet de enige die met verschijnselen van een burn out te maken heeft, dat zijn er op jaarbasis honderdduizenden in ons land. Wat zeker ook helpt om van de klachten verlost te raken is het volgen van een cursus mindfulness. Tijdens de cursus leer je hoe je beter kunt luisteren naar de signalen die je lichaam afgeeft. Dit maakt ingrijpen als je over je eigen grenzen heen gaat gemakkelijker. Bovendien is mindfulness erg ontspannend, ook iets dat belangrijk is om een echte burn out te voorkomen.

 

Bezoek een psycholoog

Nog een tip: laat je kortdurend behandelen door een psycholoog. Zeker weten dat je dit als erg leerzaam zult ervaren. Samen met je behandelaar zul je de oorzaken van stress zoeken en vinden en word je geleerd hoe je hier anders (lees: beter) mee om kunt gaan. In sommige gevallen kan ook een assertiviteitscursus je echt helpen. Op internet vind je ook online zelfhulp die je volledig anoniem kunt volgen. Wat ook kan helpen om een burn out te voorkomen is schrijven; noteer wat stress veroorzaakt, wat je energie kost en wat je denkt daar aan te kunnen veranderen. Schrijf daarnaast op wat je energie geeft en probeer daar vervolgens iedere week tijd voor vrij te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *